Melbourne, Sydney en weer terug. - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Eline Haan - WaarBenJij.nu Melbourne, Sydney en weer terug. - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Eline Haan - WaarBenJij.nu

Melbourne, Sydney en weer terug.

Door: lieninaustralie

Blijf op de hoogte en volg Eline

19 Mei 2011 | Nederland, Groningen

Hoi hoi!

Hierbij mijn laatste verhaaltje/blog op deze site. Jammer genoeg/gelukkig vanuit Nederland. Ja terug komen/weggaan, hallo zeggen/afscheid nemen.. Het geeft wel zo z'n dubbele gevoelens.

Maar goed mijn laatste blog eindigde bij het aankomen in Melbourne.. Dat is toch zeker al zo'n maandje geleden en ik ben pas een paar dagen thuis.. Dus ja, je raad het al: Er is nog wel het 1 en ander gebeurd daar in Oz!

De maandag voor paasweekend kwam ik aan bij John en Mariska. En dat was natuurlijk super gezellig en leuk om ze te zien. De eerste dagen heb ik het lekker rustig aan gedaan. 's avonds mee met Mariska haar activiteiten en overdag lekker tv kijken met de kat JimSim (knettergek, 6 maanden, niet al te slim en dol op uitrekken JimSim). De activiteiten 's avonds bestonden uit beachvolleybal en joga.. Er fijn en relaxend en leuk om te zien wat Mariska doet in haar dagelijkse leven daar :-) (vrije tijd dan..).

Verder zijn we tijdens de vrije dagen van de hard werkende mensen nog naar de South Melbourne market geweest waar we lekkere Hollandse dingen hebben ontdekt :-). En hebben Mariska en ik langs het strand gefietst! Erg leuk. Maar als topper van deze week natuurlijk: Mijn eerste AFL game!! Ik ben direct gebombardeerd als Carlton surporter (GO BLUES!) en ging dan ook met mijn eigen sjaal om het stadion in. En ja! na een knetter spannende game ("Kick the ball you idiot! Just kick the bloody ball!!!")winst! dus met de sjaals buitenboord in de auto weer naar huis :-).

Aangezien ik wel erg vroeg in Melbourne was aangekomen en John en Mariska Pasen gingen vieren bij zijn ouders moest ik even gaan nadenken wat ik ging doen met mijn tijd.. 4 weken in Melbourne is toch wel erg lang.. Dus wat nu?? De keuze is gevallen op Sydney! De zondag dat M en J naar zijn ouders reden zouden ze mij op een vliegtuig zetten naar Sydney. Daar zal ik dan 2.5 dagen rondhangen om dan met een driedaagse tour weer terug te gaan naar Melbourne (ik vond de tours tot nu toe altijd wel erg leuk!).

Zo gezegd zo gedaan! Op paaszondag vloog ik naar Sydney. Daar kwam ik aan om half 2 met een heerlijk zonnetje. Nadat ik me had gesetteld in het hostel dus maar op pad. Ik verbleef vlak bij Darling Harbour dus daar ben ik maar naar toe gewandeld en lekker in het laatste zonnetje mijn eerste Starbucks coffee gedronken. Ik kan mijn gedachte nog herinneren: “hier kan ik het wel 2 dagen volhouden”. Niet wetende dat het na die dag bijna niet meer op zou houden met regenen…

Sydney dag 1: Anzac day! De dag dat Austalie aan de oorlog terug denkt en de veteranen eert. Dat hield in dat ik mooie parades heb gezien op weg naar mijn bestemming. En mijn bestemming was: de harbour natuurlijk! Het operahuis ;-) bekijken en de brug. Ik had begrepen dat als je de ferry zou nemen naar manley je een goedkope manier krijgt om de haven super mooi te kunnen zien! En Manley is ook nog eens een bekent strand. Dus gaan met die banaan. Regen.. kou.. brr.. strand.. terug naar de boot.. meer regen.. meer kou.. brrr.. 1 ding kan ik wel zeggen: Ik heb iig andere foto’s van Sydney dan de meeste mensen :). Daarna maar lekker terug naar het hostel waar ik in mijn kamer een engelse meid had leren kennen. Die avond nog even met een groepje naar de bar gegaan onder het hostel (Kon toch tot 3 uur ’s nachts de muziek horen). De Bar heette de squary Canary.. en squary was het!! Mijn eerste en dan ook direct laatste ervaring met de oostkustttwintigjarigebackpackersalleswatjegrijpenendrinkenkangrijpenendrinken cultuur. Mijn gratis drankje gedronken en toen maar naar bed.. ja ik moet het nu toch toegeven.. 19 ben ik niet meer en daar was ik op dit moment dan ook flink trots op!

Sydney dag 2: Met Nicky op pad! Samen gingen we naar Bondi (niet zo druk als het koud is) om van daar uit naar Boronti te lopen.. Mooie route, droog en aan het einde zelfs wat zon! Woehoe! Daarna nog naar boven bij de brug voor een mooi uitzicht over het operahuis en de haven (met fantasische regenboog) en terug naar het hostel. Natuurlijk moest ik wel een indruk achterlaten op Sydney dus bedacht ik me dat ik wel even op de drukste straat daar op mijn bek kon gaan. Zo gezegd zo gedaan.. Op de slippers in de regen.. glij.. bats.. Eline op haar snuit.. oeps. Gelukkig had ik zelf nog niet door dat ik was gevallen of ik stond alweer op twee pootjes dankzij een vriendelijk bezorgde ozzie man. Niet veel aan de hand behalve wat schaamte en ‘oooohhh Elineeee!’ gedachten. Die avond vroeg naar bed want de volgende dag zou om 7 uur mijn tour alweer beginnen.

Dag 1 van de tour werd ik opgehaald van het hostel door een vrolijke tourleidster die er wel zin in leek te hebben en dat werkte aanstekelijk. Vandaag draaide alles om Canberra. De hoofdstad van Australie en het parlements gebouw daar. Hoewel de rondleiding daar er interessant was en het interessant was de tentambassy van de oboriginals te zien vond ik vooral het rijden door de natuur erg mooi! Ik was dan ook blij dat mijn tour genootjes kletsen belangrijker vonden en ik lekker voorin kon zitten (moet eerlijk bekennen dat nieuwe vriendjes maken ook mijn neus wat uitkwam en dat de kletsende engelsen die 3 weekjes op vakantie waren dit gevoel niet deden afnemen..). voorin vond ik het gezellig met de reisleidster en het 60 jarige stel die mooie verhalen konden vertellen. Die nacht overnachten we in een skiedorp om de volgende dag de hoogste berg van Australie op te gaan. Natuurlijk nog wel een drankspelletje voor het naar bed gaan maar toen was dag 1 voor mij wel klaar en ging ik in bedje liggen lezen (oud.. ja oud! ;-) ).

Dag 2 werd ik verkouden en ziekig wakker.. Potver.. dat had ik al voelen komen maar op tijd naar bed gaan had dus niet geholpen.. Nouja! Alle kleren maar aan die ongeveer had + nog wat van Mariska want het zou daarboven wel koud zijn. En dat was het! Maar wel tof! Eerste met een skielift naar boven om daarna nog 6.5 km naar het hoogste punt te hiken.. om daarna die 6.5 km ook weer terug te lopen! Dat was wel de langste hike tot nu toe.. en ja.. dat vonden mijn scheentjes stiekem wel zwaar. Maar ik heb het gehaald en het uitzicht was fantastisch! Hierna weer fantastisch door de bergen gereden en over de snowy river waar ik weer een regenboog zag! Uiteindelijk slapen in lake entrance en op naar de laatste dag.

Dag 3 stond ik het teken van rijden naar Melbourne en wilde dieren. Wilde dieren hebben we gezien. In een National park hebben we gezien: een Ekitna, kangeroe’s, Emu’s en redback spiders!! Brrrrrrr…. Al met al een geslaagde tour vanwege de fantastisch landschappen die ik heb gezien! Vanaf het station in melbourne vrijdag avond weer opgehaald door John en zijn zus om weer lekker bij te komen van de trip.. ook al was voor bijkomen niet veel tijd! Want er stonden nog 2 fantastische weken Melbourne op me te wachten!

In Melbourne was het begin direct leuk met een bezoekje aan Williamstown voor koffie en wat rondsnuffelen. Om ons rustig voor te bereiden op het gigantische feest van die avond! Koninginnefeest in Melbourne! En wat een feest dat is geworden! Met wat echte Hollandse creativiteit werden we alledrie flink opgedost.. zo erg dat een aziatrisch meisje op het station met ons op de foto wou.. Een top voorteken dacht ik zo! Het feest was fantastisch! (de bitterballen niet zo..) Gratis oranjebitter en een hoop oranjegekte. Mijn oranje balletjes op mijn hoofd waren een groot succes en het feest een nog groter succes. Een minder groot succes was de terugweg.. John had zeer goed gezien dat Maris en ik het donders naar ons zin hadden en zonder dat wij het doorhadden heeft hij expres de laatste trein gemist.. Dus taxi!! Mijn smeekbedes bij John om kebab mochten niet helpen.. zonder voedsel gingen we de taxi in voor een half uur.. Pffff.. zwaar!! Die oranje bittertjes waren hard aan gekomen en in een taxi zitten dronken is wat anders dan in de buitenlucht op je fietsje.. dus ja raam open en blijven ademhalen en zo snel mogelijk die taxi uit bij aankomst.. met resultaat: Het laten liggen van mijn camera in de taxi met alle geniale dronkenmans foto’s.. en nooit meer terug gevonden.. Ja, het rouwproces was er moeilijk en we zullen de foto’s dan ook voor altijd missen.

De volgende dag was er een oranjefestival in de stad. Een klein festival met wat kraampjes waar je wat Nederlandse dingen kon eten (kroketten die ook niet fantastisch waren). Met een doosje vol Nedl lekkers ging Maris naar huis. Ik besloot nog even in de stad te blijven hangen met Katrijn en Kim, 2 meiden die ik in Adelaide nog van het hostel kende. Na een koffie naar het hostel toe van Katrijn waar ook schotse Andy verbleef (ook van Adelaide). Dit was een verassing want die hoorde in Perth te zijn! Jammer genoeg ging Katrijn de volgende dag alweer op weg.. Naar Perth. Maar aangezien J&M doordeweeks werken en het lastig voor mij was dingen te bekijken vanuit hun huis al gauw besloten Andy te vergezellen voor een paar dagen in het hostel. Zo gezegd, zo gedaan en maandag avond zat ik in het hostel.

De 2 dagen daarna met Kim op pad geweest. St Kilda (met penquins) en Fitzroy bekeken. Erg leuk! ’s Avonds gezellig met Andy en Viki in het hostel hangen (Viki zat ook in hetzelfde hostel in Adelaide terwijl ik in Darwin was.. ons ken ons..). Donderdag ook nog even gezellig geluncht met oud collega’s van John (waaronder Ainsley die vorig jaar in Nedl. Was) en daarna met Mariska naar de victoria market.. lekker snuffelen en koffie met een vriendin van haar.. De volgende dag nog een wandeltour door Melbourne onderbroken door een koffie met Andy in het meest fantastische straatje ooit!! Hier zal ik dan ook nog meerder male koffie’s gaan drinken!. En dat was een geslaagde eerste week in Melbourne

In het weekend was het weer tijd om gezellig bij John en Maris te gaan slapen en leuke dingen te doen. Vrijdag avond met Maris even Altona in om wat te drinken.. en ja hoor! Daar zaten plots van vrienden en werd het onverwachts een late en erg gezellige avond in Altona! Zaterdag zijn we naar de Dendenongs?? Geweest. Een gebied met dorpjes in de heuvels net buiten Melbourne. Hier hebben we de 1000 steps gedaan (pffffffffff) en lekker het dorpje Sassafras bekeken.. ja Sassafras.. om daarna heel hoog ergens koffie ter drinken met top uitzicht! De volgende dag nog even lekker geshopt in een shoppingmall (ja op zondag!) en die avond weer terug naar het hostel om daar tot donderdag ochtend nog even rond te hangen met mijn hostel maatjes.

En ook dat was weer een geslaagde week. Viki en ik zijn er gezellig een aantal keer op uit geweest samen (old Melbourne Jail, waar Ned Kelly is opgehangen) en heerlijke koffie’s in het favoriete straatje! Ook zijn we nog naar een ALF game geweest waar John heen ging en wederom konden we Carlton zien winnen!! Ondertussen zagen we Andy ook nog regelmatig voorbij komen tijdens zijn zoektocht naar werk en zo was het een erg leuke week in het hostel. Donderdag ochtend ben ik vertrokken naar Mariska en John om me daar voor te bereiden op de tocht naar huis… Donderdag avond nog gezellig uit eten in Williamstown.. Vrijdag inpakken.. en eind van de middag de stad in. We gingen uit eten met de ‘Nederlandse’ vriendenclub. Van te voren werden er nog ergens biertjes gedronken en Andy en Viki kwamen daar nog even bij om doei te zeggen.. Na een aantal biertjes was het moment daar en moest ik doei zeggen tegen mijn laatste backpacker maatjes.. en dat was toch wel erg jammer… het eten was wel nog super gezellig en zo was mijn laatste avond in Australië een feit..

Gelukkig paste alles in mijn tas en namen ze zelfs mijn Didgeridoo zonder extra kosten mee het vliegtuig in.. En toen was het doei. Doei Mariska en John, doei Australië, doei fantastisch avontuur en doei top mensen die ik heb leren kennen. Met een brok in mijn keel liep ik zwaaiend de douane door en dat was het dan.

De vluchten gingen prima en een uurtje later dan gepland kwam ik in Nederland aan.. en daar stonden mijn papa, mama en heutje (!) op mij te wachten :). Dit was natuurlijk super. Daarna zijn we naar Hilde gegaan om te ontbijten en mijn terugkomst was een feit. Bitterzoet noemen ze dat toch?

Terugkijkend op dit avontuur kan ik alleen maar zeggen dat het fantastisch was! Ook de mindere dingen zijn nu onderdeel van een geweldig avontuur die ik nooit ga vergeten!

Dikke kus vanuit Nederland.
Eline

  • 19 Mei 2011 - 09:19

    Maris:

    Alina! nu ben je weer zo'n 16.000 km van ons vandaan....time flies when you are having fun...wat een geweldig laatste verhaal, en ik voel me vereerd dat ik daar zo'n groot deel van ben geweest :-) en het klinkt allemaal zo slecht nog niet, ons leventje hier he? ik zit nu weer in een dipje en mis NL, dus ik zal regelmatig je verhaal opnieuw lezen haha! oh, en de foto's van de laatste dag volgen nog! heb je al nieuws over je baan? kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Eline

Actief sinds 28 Dec. 2010
Verslag gelezen: 1342
Totaal aantal bezoekers 15497

Voorgaande reizen:

18 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Eline Down Under

Landen bezocht: